Elke ondernemer die groeit heeft ze nodig: medewerkers. En als je ze nodig hebt, dan heb je als werkgever natuurlijk het liefst medewerkers die goed en bedreven zijn in hun vak. Medewerkers die weten wat ze te doen staat. Ervaren mensen, zeg maar. ‘Ervaren’, vreemd woord eigenlijk…
Het woord ‘ervaren’ komt van het Duitse ‘erfahren’ dat ondervinden betekent. Iemand die ‘ervaren’ is, heeft dus iets (wat dat dan ook zou mogen zijn) aan den lijve ondervonden. Hij heeft het ooit al eens meegemaakt. Met andere woorden: als u adverteert met ‘Gezocht een ervaren verkoper M/V voor de bakkerswinkel’, mag u verwachten dat er dames en heren reageren die al eerder in een bakkerswinkel werkten en weten wat zij moeten doen. Prima! Maar wat nou als een volslagen onervaren sollicitant bij u aanklopt voor deze baan? Iemand die nog nooit heeft ondervonden hoe het in het bakkersbedrijf reilt en zeilt? Hoe is uw reactie dan?
Persoonlijk ben ik een groot fan van de 9-jarige filosofe Pippi Langkous die als motto had: ‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. That’s the Spirit! Dát is de mentaliteit die je als werkgever wilt zien bij een sollicitant. Mensen met durf – ook al zijn ze onervaren – kunnen een grote aanwinst zijn voor je organisatie. Ze zijn niet bang. Ze zijn leergierig. Ze doen dingen gewoon. Omdat ze denken dat ze het kunnen. Dat zouden meer mensen moeten doen!